Zameldowanie_stałe
Zameldowanie na pobyt stały
Zameldowanie na pobyt stały
Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
Zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
Gdzie i w jakiej formie można dokonać zameldowania
Można dokonać zameldowania na pobyt stały:
1. bez równoczesnego wymeldowania się z poprzednich miejsc pobytu;
2. z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu.
Zameldowanie z równoczesnym wymeldowaniem polega na dokonaniu zameldowania w miejscu nowego pobytu bez konieczności stawienia się w organie gminy dotychczasowego miejsca pobytu w
celu dokonania wymeldowania. W takim przypadku wymeldowanie z dotychczasowego miejsca pobytu stałego następuje
automatycznie natomiast osoba równocześnie może wymeldować się również z miejsca pobytu czasowego, jeżeli takie posiada.
Zameldowania na pobyt stały dokonuje się:
- w organie gminy, właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości, w której osoba zamieszkuje
Kto może
dokonać czynności
zameldowania
- osoba dokonująca zameldowania - osobiście
- pełnomocnik, legitymujący się pełnomocnictwem, o którym mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.),
udzielonym przez wnioskodawcę na
piśmie lub zgłoszonym do protokołu, po okazaniu w organie gminy przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub
paszportu
- za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną
zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel
ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Uwaga: zameldowanie w stosunku do dzieci obywateli polskich, urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest dokonywane z urzędu
przez kierownika urzędu
stanu
cywilnego
sporządzającego akt urodzenia.
Zameldowanie na pobyt stały dziecka następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko stale
przebywa.
W przypadku braku miejsca pobytu stałego rodziców, zameldowanie nastąpi w miejscu pobytu
adresu czasowego rodziców natomiast w przypadku braku jakiegokolwiek miejsca pobytu rodziców,
kierownik urzędu stanu cywilnego nie dokona zameldowania lecz pouczy o obowiązku jego dopełnienia przez rodziców
Wymagane dokumenty
- wypełniony i podpisany formularz ZGŁOSZENIE POBYTU
STAŁEGO/PERMANENT RESIDENCE
REGISTRATION FORM, zawierający określone ustawą dane dotyczące
osoby, nowego miejsca
pobytu stałego oraz wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu a także
potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane
przez właściciela lub inny podmiot dysponujący
tytułem prawnym do lokalu w formie własnoręcznego, czytelnego podpisu,
nazwisko i imię pełnomocnika, jeśli był ustanowiony
- do wglądu
- dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zameldowania
- do wglądu
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu:
np.
umowa cywilno-prawna,
wypis
z księgi
wieczystej, decyzja
administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł
prawny do lokalu. Jeżeli osoba, która dokonuje zameldowania
dysponuje tytułem prawnym do lokalu - sama dokonuje potwierdzenia faktu pobytu osoby w danym lokalu
Miejsce i termin złożenia dokumentów
Termin i sposób załatwienia sprawy w organie
1. Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego.
Organ gminy wydaje
takiej osobie z urzędu ZAŚWIADCZENIE
O ZAMELDOWANIU NA POBYT
STAŁY
, ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
2. Organ gminy rozstrzyga o zameldowaniu w drodze decyzji:
- w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości (w szczególności w
przypadku braku potwierdzenia na formularzu,
przez osobę dysponująca tytułem prawnym do lokalu faktu przebywania osoby w lokalu);
- w przypadku wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu
osoby
pod deklarowanym adresem.
Opłaty
Czynność zameldowania jest wolna od opłat
Opłaty nie pobiera się również za wydanie
ZAŚWIADCZENIA O ZAMELDOWANIU NA POBYT
STAŁY
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu gminy przysługuje odwołanie do miejscowo właściwego wojewody.